Kaip aš tapdavau Citroën
savininku,
arba Citroën automobiliai mano gyvenime
Automobilio pirkimas yra rimtas užsiėmimas. Noras pirkti automobilį
atsirado prieš kokią trejetą metų, kai atsirado noras daugiau
pasivažinėti po Lietuvą. Prieš tai buvau daugiau teorinis domėjimasis,
nes darbo
metu buvo pakankamai transporto.
Auto buvo renkamas nuo 1999 metų vidurio, keletą mėnesių, skaitant
“Noriu Auto” ir lankantis Kauno auto turguje. Laipsniškai buvo
suformuluoti trys pagrindiniai reikalavimai, kuriuos turėjo atitikti
perkamas automobilis:
1) Dyzeliukas – ekonomija;
2) Universalas – didelis šuo (basetas) plius įvairūs
dideli kroviniai;
3) Nevagiama – kad ramiai miegoti.
Studijuojant pasiūlymus, buvo laipsniškai krypstama link prancūziško
(Renault, Peugeot), japoniško (Mazda, Nissan) ar
angliškai/vokiškai/amerikietiško (Ford) auto. Vokiški auto, išskyrus
Opel, buvo atmesti dėl jų per didelio vagiamumo. Tuo metu kalbos apie
Citroen pirkimą net nebuvo, nes teko matyti porą ant pilvo bejėgiškai
gulinčių aparatų, kas sukeldavo mintis pie
rimtus šių auto gedimus. Šiandien tai atrodo juokinga, tačiau tuo metu
tai buvo gana rimtas kriterijus. Netgi skaitant “Noriu Auto”, skyrelis
“Citroen” buvo tiesiog ignoruojamas
Pirmasis Citroen – BX TRD TURBO
Break ‘89
Lankantis Kauno auto turguje, buvo apžiūrėta aibė įvairios technikos,
tačiau nė vienas iš aparatų neatitiko vieno iš dviejų kriterijų: a)
tuos, kuriuos galėjau nupirkti, buvo per prasti, b) tuos, kuriuos
norėjau
nupirkti, buvo per brangūs.
Galų gale, vieną šeštadienį pusbrolis (mano pagrindinis auto
konsultantas), pusiau juokais paklausė: “O tu Citroen važiavęs?”. “Na
ne” – buvo mano atsakymas. Tai atsitiko vienoje aikštelėje, stovint
prie raudono BX TRD TURBO Break ’89. “Na tai pabandyk”. Aš įsėdau kartu
su savo brangiausia, apsukome ratą apie turgų. Buvo puiku – minkštas
važiavimas, patogus ir erdvus vidus, centrinis užraktas, tamsinti
stiklai, gražus
veliūras. Mano brangiausiai, kuri svajojo apie “Passat”, bet puikiai
žinojo
liūdną vokiškų mašinų likimą Marijos žemėje, irgi patiko. Pardavėjas
prašė
1650USD, pusbrolio nuomone, 250-300USD buvo galima nuderėti. Bet
galutinio
sprendimo dar nepriėmėm. Po savaitgalio, atlikus paiešką Internet, kai
pradėjo ryškėti Citroen privalumai ir trūkumai, apsisprendimui betrūko
impulso.
Savaitės viduryje, kai parvyksta tralai, dar kartą nuvažiavom į turgų,
tačiau nieko doro nebuvo. Pusbrolis griebė mobilų ir pradėjo derybas su
pardavėju. Anas pūkštė ir dejavo, bet matėsi, jog mašinką
parduoti nori..
Savaitgalį atvykome į Kauno autoturgų visi: pusbrolis, mano
brangiausioji ir aš. Sąžiningai perėjom visą turgų. Absoliut nieko
gero. Pusbrolio bandymas sugundyti mane Renault “Espace” baigėsi gana
greitai – “Mikruškėm aš jau prisivažinėjau, dabar noriu lengvojo auto”.
Kai buvo aišku, jog nieko doro nerasim, priėjom prie BX. Ir man tapo
aišku, jog aš jį pirksiu – truputėlį kampuotas dizainas, veržlios
formos,
visi pradžioje minėti trys reikalavimai mano svajonių auto išpildyti...
Po atkaklių derybų aparatas buvo suderėtas už 1350USD. Daugiau numušti
nepavyko, nes pardavėjas vos ne su ašarom išsitraukė ACS lapą, iš kurio
buvo aišku, jog važiuoklės sutvarkymui išleista beveik 100USD. Taip aš
patapau pirmojo Citroen savininku. Mašinos eksploatacija buvo numatyta
keturiems metams (2 techninės apžiūros), po to priimant sprendimą, ar
verta toliau kišti pinigus. Įvertinant, jog tų pačių metų tos pačios
komplektacijos “Passat” kainavo dvigubai, buvo aiškus remontui
galimų naudoti pinigų rezervas.
Techninės apžiūros metu tetrūko užpakalinio numerio apšvietimo lemputės
ir viso džentelmeniško komplekto: avarinis ženklas, gesintuvas,
vaistinėlė ir medicininė kortelė. Ankstesni savininkai buvo du –
vokietis (eksplotavo auto 8 metus) ir vokietė (eksplotavo 2 metus).
Paskutinė šeimininkė aiškiai net nežinojo, kur yra atsarginis ratas,
nes jo nuėmimas,
naudojant santechninius raktus ir WD40, užtruko gerą valandą, po kurios
paaiškėjo, jog ratas prakirstas ir be ventilio... Susitvarkiau auto per
savaitę ir prasidėjo puikus, minkštas gyvenimas.
Po kiek laiko papildomai teko investuoti į važiuoklę – pakeisti vieną
užpakalinę svirtį (į dėvėtą, be abejo) ir abu užpakalinius guolius. Po
šito mašina tarsi atgimė.
Tolimesnis mašinos likimas buvo įvairus, gal kiek liūdnas. Patikėjęs
vieno meistrelio patikinimais, jog paskirstymo dirželis dar “tikrai
geras”, už patiklumą po pusmečio buvau nubaustas - dirželis
trūko. Pasekmės buvo siaubingos – trūkusi galvutė, sulenktas
paskirstymo velenėlis, trūkęs bugelis, sulankstyta keletas vožtuvų...
Dėvėtos galvutės paieškos buvo nesėkmingos – mano motoriukas buvo naujo
tipo (ovalios skylės), ir tokių galvučių Lietuvoje tuo metu dar nebuvo.
Mėnesį trukusios intensyvios paieškos be rezultato privedė prie
sprendimo – “virinti”. Čia vėlgi suveikė nepatyrimas – virinimas buvo
vykdytas Kaune. Po pusantro mėnesio trukusių kančių, įvertintų virš
2000LT, viskas atrodė puikiai, tačiau po poros mėnesių auto Vilniuje
numirė. Citroeno neveikiančiu motoru parsivežimas į Kauną – vienas iš
įdomesnių nuotykių mano gyvenime. Pasirodo, subyrėjo vieno iš
vožtuvų įvorė. Perspėjimas ateities kartoms – niekad nevirinkite
dyzelių galvų! Kadangi galvutės garantija buvo nepasibaigusi, dvi
savaites trukęs nemokamas remontas vėl prikėlė mašiną jau trečiam
gyvenimui, šį kartą ilgesniam
ir laimingesniam, negu antrasis. Po šio remonto mašinos maksimalus
greitis
buvo apribotas 140km/val ir ne daugiau kaip 3000aps/min.
Po antrojo remonto mašina buvo aktyviai eksplotuojama 2.5 metų,
nuvažiavo 50.000km, daugiausia (2/3 viso kelio) Lietuvos žvyrkeliais,
per daug nesergant dėl mašinos. Pagrindinė tokio važiavimo pasekmė
– pastovus investavimas į važiuoklę, siekiant išlaikyti važiavimo
komfortą. Iš rimtesnių gedimų buvo vienos granatos keitimas.
2002 metų vasarą prasidėjo šiokios tokios problemos – subyrėjus
uždarymo vožtuvo gumytei, mažas trupinėlis nuėjo kažkur link variklio,
ir, kol jis pilnai nesubyrėjo, mašina buvo praradusi visas “turbo”
savybes – pasidarė “medinė”, trauka tai dingdavo, tai atsirasdavo.
Kadangi
tiksli gedimo priežastis buvo neaiški, teko aplankyti visą krūvą
meistrų-meistrelių. Buvo pakeistas oro filtras, išvalytas kuro filtras,
išardyta ir sudėta pompa, patikrintas kuro vamzdynas, ar kur “negaudo”
oro – viskas veltui. Po mėnesio paslaptinga liga dingo... O dar po
mėnesio prasidėjo lėta galvutės agonija... Plėtimosi bakelyje pasirodė
burbulai, prasidėjo vis stiprėjantis aušinimo skysčio dingimas. Karštą
vasaros dieną mieste kilometrui kelio prireikdavo beveik litro vandens
Įtarimas krito ant tarpinės ir suvirintos galvutės. Kadangi į tepalą
aušinimo skystis nepatekdavo, variklio gyvybei pavojus
lyg ir negrėse. Buvo pradėta žvalgytis sprendimų, ir rasti trys: a)
senosios
galvutės lopymas (1200LT), b) naujos galvutės statymas (2200LT), c)
dėvėto
motoro pastatymas (1500LT). Paskaičiavus važiuoklės esminio tvarkymo
išlaidas
(600LT) ir įvertinus, jog slenksčiai jau pradeda pūti, buvo priimtas
sprendimas
keisti auto – įdėti beveik ketvirtį naujesnės mašinos kainos, kad po
metų
BX išvaryti į laužyną – beprasmiška.
Galų gale BX, vėsią rudens dieną savo eiga nuvažiavo į Trakus, pakeliui
išgerdamas 15ltr vandens. Nuėmus galvutę, paaiškėjo, jog tarpinė tikrai
kiaura, ketvirtas cilindras gatavas, trečias ir antras vos kvėpuoja,
tik pirmas likęs maždaug OK. Šiuo metu motorukas laukia remonto, ga
tada senukas BX’as dar pakils ketvirtam gyvenimui. O man teko
susimąstyt apie naują automobilį
Antrasis Citroen –
Xantia 1.8i LX Prestige ‘94
Antrojo Citroen paieška buvo
žymiai paprastesnė, nes buvo aišku,
jog bus ieškomas būten Citroen... Visą 2002 metų rugsėjo mėnesį buvo
tiriamos trys alternatyvos: jaunesnis BX Break, XM ir Xantia.
Paaiškėjo,
jog BX Break ir dar dyzeliuko nupirkimas problematiškas – norimos
komplektacijos ir būklės auto nepavyko rasti. Tada buvo bandyta įsigyti
XM dyzeliuką. Tačiau čia kilo šeimos problema – jaunesnioji karta
griežtai užprotestavo prieš senamadišką dizainą, ypač prieš XM Break,
apie kurį aš tuomet svajojau... Beliko Xantia, kas leistų išlaikyti
šeimos santarvę. Deja, čia paaiškėjo, jog apie dyzeliukus tegalima
pasvajoti – pirkiniui numatytų pinigų aiškiai neužteko... Ilgi
skaičiavimai leido nuspręsti, jog skirtumas tarp benzininio ir
dyzelinio variantų (benzininio naudai) leistų eksplotuoti benzininį
variantą porą metų kaip dyzelinį. Buvo priimtas sprendimas – perkam
benzininę Xantia. Ir mes ją radom – 1.8i, ’94, žalia, Prestige
komplektacija. Pardavėjas turėjo viltį už ją gauti 2650USD. Atkaklios
derybos (vėl pusbrolio dėka) leido įsigyti auto už 2400USD.
Techninė apžiūra išbrokijo stovėjimo stabdį ir užpakalinio stiklo
apiplovimą. Mašinos privedimas iki kondicijos kainavo apie 1500LT (visi
skysčiai, filtrai, paskirstymo dirželis su įtempimo guoliu, alsuoklio
žarna, stovėjimo stabdis, priekinės stabdžių kaladėlės,
hidraulikos patikrinimas, sutvarkymas, vienos sferos pakeitimas ir
t.t., kiek vėliau teko pakeisti vairo kryžmę ir ABS daviklį - apie
Amazonės
išlaikymo kaštus galima pasiskaityti atskirame CitroPasakų puslapyje). Po visų peripetijų automobilis
tapo pilnaverčiu šeimos nariu, gaudamas Amazonės vardą, kadangi jos
spalva - Amazonia Green.
Xantia sėkmingai važinėja, smulkiai paremontuojama (neseniai teko
pakeisti guminę tarpinę tarp variklio galvutės ir dangtelio, per kurią
varvėjo tepalas ir smardino saloną, plius šeiminykas-ralistas
nulaužė sankabos svirtelę ;-).
2002 metų gruodžio pabaigoje Kaune, "Žalgirio" stadione įvyko
"Citrinos" klubo renginus "Citrinos žiema 2002". Nors Amazonė dėl
šeimininko tingumo ir nesudalyvavo slalome, tačiau jiedu smagiai
pabendravo tiek su atvykusiais Citroenais, tiek su jų vairuotojais. Čia
Amazonė susitiko tikrą sesutę iš Vilniaus - Xantia TD Prestige '94.
Skirtumai tarp jų -
vilnietė turi turbodyzelinį variklį, elektra valdomus veidrodėlius ir
priešrūkinius žibintus. Viskas kitkas - spalva, vidaus įranga - pilnai
atitiko. Mane tai privertė susimąstyti apie galimą automobilio
modernizaciją, gal būt, pradedant nuo priešrūkinių žibintų...
Amazonės
valdovas, "Citrinos Žiema 2002", 2002.12.30